Kijk voor de adressen van alle Texelse bedrijven op www.texel-plaza.nl


 

Tesselflower is het vijfde jaar ingegaan in de handen van Carolin Waterhout en Pieter Musch. Zij begonnen het jaar met goed nieuws, iets om op te fleuren in een moeilijke periode: hun winkel heeft het duurzaamheidscertificaat goud behaald! Het is een mooie prestatie, en daar hebben ze ook hard voor gewerkt. “Ondanks de periode waar we nu inzitten, is het ons toch gelukt om van zilver naar goud te gaan. Daar zijn we wel trots op”, laat Carolin weten. Pieter vult aan: “Het is aardig wat papierwerk en je moet er veel tijd in steken, maar het is wel belangrijk. Ik vind dat iedereen zijn steentje moet bijdragen, door rekening te houden met de natuur en het milieu.” Om dit te vieren schenken Carolin en Pieter een bedrag van € 500,- aan het Tesselhuus. 

Pieter: “Tijdens de opening hebben we ook een schenking aan het Tesselhuus gedaan en we vonden het mooi om dit nu weer te kunnen doen. Ik vind het een goed initiatief, zeker in coronatijd kun je niet makkelijk op vakantie. Ik sta er ook zeker achter, dat er meer mogelijk wordt voor de gezinnen die zij helpen.” Ondanks deze moeilijke tijd gaan de ontwikkelingen dus gewoon door bij Tesselflower.

Coronaperiode

“Ik vind dat het tijdens de lockdown oneerlijk is verdeeld. De supermarkten stonden vol met bloemen, terwijl wij dicht moesten. Het is wel teleurstellend dat het onderscheid tussen essentieel en andere winkels zo is gemaakt. Dan zou ik zeggen, verkoop dan ook echt alleen maar wat essentieel is, en laat de rest van het assortiment vallen. Bij ons moest er veel weg worden gegooid. Zo had ik voor de Kersttijd veel kerststukjes gehaald in Nieuw-Vennep, die noodgedwongen weg zijn gegeven aan de bejaardentehuizen, omdat we van de ene op de andere dag hoorden dat we dicht moesten. En er zijn er ook nog in de afvalbak beland. Ik gooide tijdens de lockdown elke dag een plant weg, omdat de winkel dicht was. Je kunt dan veel moeilijker inschatten wat je gaat verkopen. Het is dan bijna voordeliger om helemaal dicht te gaan, maar je wil toch je klanten kunnen blijven bedienen.”

“We lopen hier echt mee voorop. We zijn de enige duur-zame bloemisterij op Texel.“

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel

Het behalen van zo’n goud certificaat, gaat niet altijd over rozen. Het vergt een hoop extra werk, maar dat is het wel waard. “Vanaf het begin was ik ervan overtuigd dat we een duurzaam bedrijf moesten worden en een certificaat moesten halen. Afval scheiden deden we al; dat hebben we geperfectioneerd. We hebben overal ledverlichting, we verstoken geen gas en gebruiken chloorvrij papier. We hebben zelfs een apart rijbewijs moeten halen – voor het nieuwe rijden – en onze auto rijdt op schone diesel”, laat Pieter weten. Carolin vult aan: “Bij de inkoop van de bloemen moet ik er op letten wat ik inkoop. Het liefst werk ik met bloemen met een MPSA en MPSA+, label. Dat is wel een gepuzzel, om alles bij elkaar te laten passen. Maar het waarborgt ook de kwaliteit van je product.”

Pieter: “Veel milieuvriendelijker kunnen wij niet worden. We lopen hier echt mee voorop, zijn de enige duurzame bloemisterij op Texel. We zijn aangesloten bij de Fleurop- organisatie, die al eist dat je duurzaam wordt. Er komt wel een hele administratie bij, maar uiteindelijk denken we dat we er voordeel bij zullen hebben.”

“Rouwerk is emotioneel en dankbaar, hoe meer aandacht je er aan geeft, hoe emotioneler het wordt.”

Rouw en trouw

Tesselflower is een betrouwbaar adres voor rouw- en trouwwerk. “We maken veel werk van de ondersteuning en de begeleiding van mensen. Vooral rouwwerk is speciaal”, vertelt Pieter. “Ik laat zelf ook altijd wel een traantje, als ik een boeket op de kist leg. Dan komen mijn eigen ervaringen ook weer boven. Toen ik dat voor het eerst moest doen, vroeg ik mezelf wel af waaraan ik was begonnen. Het is emotioneel en dankbaar werk. Hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe emotioneler het wordt. Je leeft je toch in bij de mensen. Wij vinden dat belangrijk. Het is niet ‘een boeketje maken en klaar’. We komen ook bij de mensen thuis, want in de winkel is het voor veel mensen bezwaarlijk een rouwboeket samen te stellen. Wij nemen er alle tijd voor. Daarin onderscheiden we ons. En hetzelfde geldt voor trouwwerk. We willen de mensen goed begeleiden en adviseren.”

Nieuwe website

Tesselflower krijgt een volledig vernieuwde website. Pieter “Onze website was simpel opgezet, je kon dan een boeket of een rouwstuk bestellen. Maar het is de bedoeling dat je meerdere dingen tegelijk kunt bestellen, en dat je bijvoorbeeld ook een vaas aan je bestelling kunt toevoegen.” Als je nu naar de webshop gaat, kun je uit een uitgebreid aanbod van boeketten kiezen, die je meteen naar de ontvanger kunt laten sturen, en met een persoonlijke boodschap. Dat is fijn voor mensen die de winkel nog niet willen of kunnen bezoeken. Bestellingen die voor 13.00 uur geplaatst worden, kunnen op dezelfde dag nog worden bezorgd. “We krijgen het liefst bestellingen binnen via de webshop, omdat we dan meteen alle gegevens binnenkrijgen”, laat Pieter weten. “Maar het is ook mogelijk om telefonisch of via de e-mail bestellingen te plaatsen.” De winkel van Tesselflower is ook weer gewoon open van dinsdag t/m zaterdag. Speciaal voor valentijnsdag, zijn ze op maandag 14 februari wel geopend.

Mocht je enthousiast geworden zijn over de ontwikkelingen bij Tesselflower, er wordt personeel gezocht. “We zijn hard op zoek naar een vakbekwame bloembind(st)er”, sluit Pieter af.

Tesselflower Kogerstraat 9, Den Burg

T: (0222) 321999 

E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. I: www.tesselflower.nl

Tekst en foto: Elisabeth Waverij